Subscribe:

Ads 468x60px

Pages

Isnin, 21 November 2011

Ciri-ciri cuaca di bandar yang mengalami pulau haba

Kawasan bandar yang mengalami pulau haba mempunyai ciri-ciri cuaca yang tersendiri dan berbeza dengan kawasan pinggirannya. Antara ciri-ciri tersebut ialah:

1)  Suhu yang lebih tinggi atau cuaca yang lebih panas di kawasan bandar berbanding dengan kawasan pinggir bandar. Kecerunan suhu adalah tinggi di pusat bandar kemudian semakin menurun menghala ke pinggirnya.

2) Kelembapan udara yang rendah. Kewujudan udara kering di bandar berbanding dengan pinggirnya yang lebih lembap dan nyaman.

3)   Kekerapan kejadian hujan perolakan yang lebih tinggi di bandar berpunca daripada kadar sejatan permukaan yang tinggi dari haba yang lebih banyak tersimpan di bandar.
hujan perolakan

4)  Wujudnya tekanan udara yang rendah akibat suhu yang tinggi di pusat bandar. Kesannya tiupan angin yang lebih kencang bertiup masuk dari luar ke kawasan pusat bandar. Kejadian ini dikenalai sebagai badai.

5)   Komposisi udara atau lapisan udara yang tebal diseliputi jerebu dan bahan pencemar khususnya dalam keadaan udara yag lebih kering di bandar.

0 comments:

Catat Ulasan